Blisko 3000 uczniów i uczennic z Pomorza w projekcie edukacyjnym Equinor i Polenergii

Blisko 3000 uczniów i uczennic z 11 szkół podstawowych wzięło udział w projekcie edukacyjnym, prowadzonym przez Equinor i Polenergię w regionie słupskim. Celem akcji inwestorów jest szerzenie wśród najmłodszych wiedzy o morskiej energetyce wiatrowej i wynikających z niej korzyściach dla klimatu i regionu. Equinor i Polenergia realizują wspólnie trzy farmy wiatrowe na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 3 000 MW.

W zakończonej właśnie drugiej edycji projektu edukacyjnego Jedno morze, wiele korzyści. Morska energetyka wiatrowa w moim regionieuczestniczyło prawie 1500 uczniów i uczennic z pięciu publicznych szkół podstawowych w gminach Ustka i Redzikowo (położonych we Wrześciu, Jezierzycach, Siemianicach, Redzikowie i Objeździe).  

W pierwszej edycji, która odbyła się w listopadzie zeszłego roku, udział w projekcie wzięła podobna liczba uczniów i uczennic ze szkół w Bierkowie, Włynkówku, Zaleskich, Charnowie, Ustce i Łebie. Dzieci i młodzież mieli okazję dowiedzieć się czym jest zielona energia oraz w jaki sposób odnawialne źródła mogą zapobiec niekorzystnym zmianom klimatycznym, a także wzmocnić polskie bezpieczeństwo energetyczne.

W ciągu 30 lat funkcjonowania morskich farm wiatrowych branża będzie potrzebowała tysięcy wykwalifikowanych pracowniczek i pracowników. Edukacja z zakresu offshore wind skierowana do najmłodszego pokolenia, czyli uczennic i uczniów szkół podstawowych, daje im szansę na poznanie tego sektora i wybór właściwej ścieżki dalszego kształcenia. Do projektu zaprosiliśmy szkoły z terenu znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie naszych inwestycji. Zależy nam, aby uczennice i uczniowie z Pomorza dostrzegli w morskiej energetyce wiatrowej możliwości rozwoju zawodowego i osobistego – mówi Jerzy Zań, Prezes Zarządu Polenergia S.A.

Źródło: Equinor i Polenergia

Na projekt edukacyjny złożył się cykl interaktywnych zajęć, dostosowany do grup wiekowych uczniów i uczennic. Wszystko po to, by w atrakcyjny i zrozumiały dla nich sposób przekazać wiedzę o odnawialnych źródłach energii, a także ich roli w transformacji energetycznej Polski. Kreatywna forma zajęć, na którą złożyły się m.in. budowa modeli turbin wiatrowych z surowców wtórnych, a także quizy i zagadki z nagrodami, została dobrze przyjęta przez uczestników. Uczniowie i uczennice starszych klas poznali ponadto nowe zawody związane z branżą OZE, które mogliby w przyszłości wykonywać. Dowiedzieli się także jakie są oczekiwania rynku pracy i pożądane kwalifikacje.

Młode pokolenie ma coraz większą świadomość zachodzących zmian klimatycznych i chce się przyczynić do ich zatrzymania. Wierzymy, że zmiany globalne zaczynają się lokalnie. Dlatego angażujemy się w działania w regionach, w których realizujemy nasze inwestycje. Docieramy z informacją, w jaki sposób morska energetyka wiatrowa może przyczynić się do zahamowania niekorzystnych trendów. Regularne spotkania z mieszkańcami, udział w życiu tych społeczności, ale przede wszystkim edukacja najmłodszych, stanowią doskonałą okazję do bezpośrednich rozmów, w których możemy wskazywać mocne strony morskiej energetyki wiatrowej i korzyści z zielonych rozwiązań mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, Prezes Zarządu Equinor w Polsce.

Źródło: Equinor i Polenergia

Nowy sektor gospodarki stworzy kilkadziesiąt tysięcy atrakcyjnych miejsc pracy, zarówno przy budowie i eksploatacji morskich farm wiatrowych, jak i tych generowanych pośrednio przez dostawców komponentów i usług. Trzy morskie farmy wiatrowe Bałtyk o łącznej mocy do 3 000 MW, realizowane przez Equinor i Polenergię, zasilą odnawialną energią ponad 4 miliony gospodarstw domowych.

Szacuje się, że w całym cyklu tych projektów zatrudnienie znajdzie około 10 000 osób, z czego część na lokalnym rynku pracy. Potrzebni będą specjaliści i specjalistki w wielu dziedzinach: od projektowania konstrukcji morskich i hydrotechnicznych oraz zarządzania projektem, przez prawo ochrony środowiska, prawo morskie i BHP, do pracowników produkcyjnych, serwisowych i usługowych.

Edukacja jest obszarem, do którego Equinor i Polenergia przywiązują szczególną wagę. Obie firmy angażują się w liczne aktywności związane z kształceniem przyszłych kadr na wszystkich szczeblach nauczania. W ostatnim czasie inwestorzy wsparlitakże projekt „Energia wiatru – energia wolności” – program edukacyjny dla 900 uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu lęborskiego, słupskiego i wejherowskiego, jak również po raz kolejny wzięły udział w targach kariery EDU OFFSHORE WIND w Gdańsku.  

Przez cały rok działania informacyjno-edukacyjne prowadzone sątakże w “Centrum informacji o morskich farmach wiatrowych w Łebie”, pierwszej w Polsce stacjonarnej placówce poświęconej morskiej energetyce wiatrowej.

Źródło: Equinor i Polenergia

Polenergia od początku 2022 roku wspólnie ze szkołami prowadzi również edukację klimatyczną w ponad 80 placówkach zlokalizowanych przy projektach spółki. To działania w ramach "Graj z nami w zielone!", autorskiego programu przygotowanego we współpracy z Kulczyk Foundation i UNEP/GRID-Warszawa.  

Equinor wspiera z kolei Łebski Klub Żeglarski w ramach Programu „Heroes of Tomorrow”, który skierowany jest do młodych ludzi, chcących się rozwijać i zmieniać świat w dziedzinie nauki, kultury czy sportu.

12 cze 2024

W ramach witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Dowiedz się więcej.