Szukaj
DLA RYBAKÓW rekompensaty

O rekompensatach

Equinor i Polenergia włączając się w rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce budują Morskie Farmy Wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na Morzu Bałtyckim. Bardzo ważnym elementem przygotowań do powstania tych inwestycji jest współpraca ze środowiskiem rybackim. Od wczesnego etapu inwestycji prowadzimy otwarty dialog z przedstawicielami tego sektora. Realizujemy go w ramach:

  • cyklicznych spotkań informacyjnych i konsultacyjnych organizowanych przez nas w portach polskiego wybrzeża i na Pomorzu. Ich celem było zebranie opinii i sugestii od przedstawicieli środowiska rybackiego oraz lokalnych społeczności. Uwagi te posłużyły do wypracowania zasad przejściowego mechanizmu rekompensat dla armatorów statków rybackich w związku z możliwymi ograniczeniami w żegludze i rybołówstwie na etapie budowy morskich farm wiatrowych;
  • współpracy inwestorów i przedstawicieli środowiska rybackiego z administracją rządową w ramach Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Uczestniczymy w pracach grupy roboczej ds. “Współpracy interesariuszy”, której celem jest wypracowanie synergii pomiędzy morskimi farmami wiatrowymi, a innymi formami użytkowania przestrzeni morskiej.

Na podstawie rozmów przeprowadzonych ze środowiskiem rybackim porty w Łebie, Rowach, Ustce i Jarosławcu uznane zostały za szczególnie narażone na bezpośrednie ograniczenia w dostępie do łowisk w związku z realizacją projektów MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3. W związku z tym podjęliśmy decyzję, że armatorzy jednostek z tych portów będą mogli ubiegać się o rekompensaty nawet w sytuacji, gdy nie posiadają udokumentowanej w oficjalnym systemie informatycznym (CMR w Gdyni) historii połowów w kwadratach rybackich zlokalizowanych na obszarze budowy naszych inwestycji.

Opracowany przez Equinor i Polenergię system ma charakter przejściowy i będzie obowiązywał w czasie budowy morskich farm wiatrowych lub do momentu wprowadzenia krajowych rozwiązań legislacyjnych, które uregulują i wskażą jednolite zasady wypłat rekompensat obowiązujące wszystkich inwestorów realizujących projekty morskich farm wiatrowych na Bałtyku.

O rekompensaty mogą ubiegać się:

Ikona

Armatorzy komercyjnych statków rybackich, którzy w latach 2018 – 2024 prowadzili działalność połowową na obszarach inwestycji MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3, tj. w kwadratach rybackich: L5, L6, L7, L8, M7, M8, N7, N8.

Ikona

Armatorzy komercyjnych statków rybackich zarejestrowanych i stacjonujących w portach: Jarosławiec, Ustka, Rowy, Łeba również w przypadku braku udokumentowanej historii połowów w kwadratach rybackich: L5, L6, L7, L8, M7, M8, N7, N8.

Ikona

Armatorzy rekreacyjnych statków wędkarskich, którzy w latach 2018 – 2024 wykonywali rejsy wędkarskie z portów: Darłowo, Ustka, Łeba lub Władysławowo.

ZOBACZ MAPĘ OBSZARÓW

Najważniejsze zasady:

  • rekompensata została wyliczona łącznie dla obu projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3,
  • o rekompensatę wnioskuje Armator lub Współarmatorzy statku rybackiego,
  • rekompensata przyznawana jest na statek, proporcjonalnie do udziałów poszczególnych Armatorów,
  • Armator komercyjnego statku rybackiego do wniosku i oświadczeń załącza kopię SZP na dany rok oraz dokument rejestrowy statku​,
  • Armator statku rekreacyjnego do wniosku i oświadczeń załącza zaświadczenie z Kapitanatu Portu o rejsach jednostki w latach 2018 – 2024​,
  • Armator komercyjnego statku rybackiego z portów: Jarosławiec, Ustka, Rowy, Łeba może ubiegać się o rekompensatę na podstawie portu macierzystego lub na podstawie udokumentowanej aktywności połowowej w wyżej wymienionych kwadratach rybackich,
  • rekompensata dla komercyjnego statku rybackiego wypłacana jest za każdy rok budowy MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3,
  • rekompensata dla rekreacyjnego statku wędkarskiego wypłacana jest jednorazowo,
  • w momencie wypłaty rekompensaty statek nie może być wycofany z eksploatacji ani zezłomowany.

Harmonogram naborów wniosków w ramach przejściowego mechanizmu rekompensat w związku z budową MFW Bałtyk 2 i MFW Bałtyk 3 

Nabór dla armatorów komercyjnych statków rybackich
Nabory Termin składania wniosków Okres objęty rekompensatą Wyjaśnienia
I nabór wrzesień - grudzień 2025 r. od 15 marca do 31 grudnia 2025 r.

Rekompensata za 9,5 miesiąca 2025 r., naliczona proporcjonalnie, zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem.

Zamknięcie akwenu od 15 marca 2025 r. -decyzja Dyrektora Urzędu Morskiego w związku z pracami nad infrastrukturą wyprowadzenia mocy z MFW.

II nabór styczeń - marzec 2026 r. 2026 r.

Rekompensata w pełnej wysokości - zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem.

III nabór styczeń - marzec 2027 r. 2027 r.

Rekompensata w pełnej wysokości - zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem.

IV nabór styczeń - marzec 2028 r. od stycznia 2028 r. do zakończenia budowy

Rekompensata, naliczona proporcjonalnie, zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem, zgodnie z harmonogramem prac na morzu.

Harmonogram może ulec aktualizacji - informacje będą przekazywane na bieżąco.

Nabór dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich - jednorazowy nabór
Nabory Termin składania wniosków Okres objęty rekompensatą Wyjaśnienia
Nabór dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich - jednorazowy nabór wrzesień - grudzień 2025 r. Jednorazowa rekompensata

Rekompensata w formie jednorazowej wypłaty dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich, zgodnie z warunkami określonymi w TABELI 3 i Regulaminie

Wysokość rekompensat 

TABELA 1. Roczna rekompensata dla armatorów komercyjnych statków rybackich na podstawie historii połowów w kwadratach rybackich
Długość statku Łącznie I nabór (kwota naliczona proporcjonalnie) Łącznie II nabór Łącznie III nabór Łącznie IV nabór (kwota naliczona proporcjonalnie*)
do 7,99 m 10 080 PLN/statek 12 600 PLN/statek 12 600 PLN/statek 6 300 PLN/statek
8 -11,99 m 75 720 PLN/statek 94 650 PLN/statek 94 650 PLN/statek 47 325 PLN/statek
12-17,99 m 54 160 PLN/statek 67 700 PLN/statek 67 700 PLN/statek 33 850 PLN/statek
18-23,99 m 47 040 PLN/statek 58 800 PLN/statek 58 800 PLN/statek 29 400 PLN/statek
24-39,99 m 46 560 PLN/statek 58 200 PLN/statek 58 200 PLN/statek 29 100 PLN/statek

* Zależne od harmonogramu zakończenia budowy Projektów

TABELA 2. Roczna rekompensata dla armatorów komercyjnych statków rybackich wg portów szczególnie narażonych (JAROSŁAWIEC, USTKA, ROWY, ŁEBA)
Długość statku Łącznie I nabór (kwota naliczona proporcjonalnie) Łącznie II nabór Łącznie III nabór Łącznie IV nabór (kwota naliczona proporcjonalnie*)
do 7,99 m 6 120 PLN/statek 7 650 PLN/statek 7 650 PLN/statek 3 825 PLN/statek
8 -11,99 m 14 800 PLN/statek 18 500 PLN/statek 18 500 PLN/statek 9 250 PLN/statek
12-17,99 m 18 880 PLN/statek 23 600 PLN/statek 23 600 PLN/statek 11 800 PLN/statek
18-23,99 m 22 400 PLN/statek 28 000 PLN/statek 28 000 PLN/statek 14 000 PLN/statek
24-39,99 m 24 320 PLN/statek 30 400 PLN/statek 30 400 PLN/statek 15 200 PLN/statek

* Zależne od harmonogramu zakończenia budowy Projektów

TABELA 3. Jednorazowa rekompensata dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich
Port Kwota jednorazowej rekompensaty
Łeba i Ustka 57 750 PLN/statek
Darłowo i Władysławowo 38 500 PLN/statek

Składanie wniosków o przyznanie rekompensaty 

Ikona

Elektronicznie na adres:
rekompensaty@baltyk123.pl

Ikona

Osobiście podczas spotkań i dyżurów w portach - Bieżące informacje na temat spotkań znajdują się w Aktualnościach

Ikona

Listownie na adres:
Sotis Advisors sp. z o.o.,
ul. Dąbrowszczaków 5, 03-476 Warszawa,
z dopiskiem na kopercie: „Przejściowy mechanizm rekompensat MFW B2/B3”

Informacje na temat wypłat rekompensat można uzyskać także pod numerem telefonu: +48 575 240 080
lub adresem email: rekompensaty@baltyk123.pl

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest Przejściowy mechanizm rekompensat?

Przejściowy mechanizm rekompensat ma na celu złagodzenie skutków ograniczenia dostępu do zasobów Morza Bałtyckiego w czasie budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 oraz towarzyszącej infrastruktury kablowej. Jest on elementem dokumentu pn. „Poprawa lub przywracanie źródeł utrzymania dla komponentów morskich” - ang. Livelihood Restoration Plan – LRP. (link do LRP)

Na jakiej podstawie wyliczono wysokość rekompensat dla komercyjnych statków rybackich?

Kwoty rekompensat wyliczone zostały w oparciu o oficjalne dane połowowe pochodzące z elektronicznego systemu raportowania (ang. Electronic Reporting System, ERS) administrowanego przez Centrum Monitorowania Rybołówstwa w Gdyni. Dla każdego segmentu długości statków np. do 7,99m, 8-11,99m, 12-17,99m itd., za podstawę do wyliczeń przyjęto jednostkę o najwyższych udokumentowanych połowach a uzyskane wartości przeliczono w oparciu o aktualne ceny rynkowe ryb. Do w ten sposób skalkulowanych wartości dodano kwotę ryczałtową uwzględniającą inne utrudnienia, takie jak np. wydłużenie drogi na łowisko czy zwiększone koszty eksploatacyjne statku.

Na jakiej podstawie wyliczono wysokość rekompensat dla statków rekreacyjnych?

Dane do wyliczeń oparto na modelu wypracowanym w projekcie innego inwestora, wynikach rejsów badawczych zrealizowanych przez Morski Instytut Rybacki w ramach Wieloletniego Planu Zbierania Danych Rybackich (WPZDR), a także na podstawie wyników przeprowadzonych ankiet oraz w oparciu o szczegółowe analizy przestrzenne.

Dlaczego zidentyfikowaliśmy porty „szczególnie narażone”?

Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 zostaną zlokalizowane odpowiednio 37 km i 22 km od brzegu, na wysokości portów w Łebie i Ustce.

Porty: Łeba, Rowy, Ustka i Jarosławiec zostały uznane za szczególnie narażone ze względu na bliskie sąsiedztwo tras kabli eksportowych oraz lokalizację bazy serwisowej w porcie w Łebie i potencjalny wpływ tymczasowych ograniczeń na działalność statków rybackich operujących z tych portów.

Dlaczego wysokość kwot dla statków rekreacyjnych różni się w zależności od portu?

Wysokość rekompensat została określona na podstawie intensywności rejsów statków rekreacyjnych wykonywanych z poszczególnych portów na obszarze budowy MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3.

Jak długo będzie trzeba czekać na wypłatę rekompensaty po złożeniu wniosku?

Wypłata rekompensaty nastąpi w ciągu około 90 dni od złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z wymaganymi załącznikami po spełnieniu kryteriów określonych w Regulaminie oraz dostarczeniu prawidłowo wystawionej faktury.

Czy wnioskodawcy będą musieli wystawiać faktury? Czy kwoty będą wypłacane brutto czy netto?

Tak, warunkiem wypłaty rekompensaty jest wystawienie prawidłowo sporządzonej faktury przez wnioskodawcę. Kwoty rekompensat będą wypłacane w wysokości brutto, zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.

W ramach witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Dowiedz się więcej.