O rekompensatach
Equinor i Polenergia włączając się w rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce budują Morskie Farmy Wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na Morzu Bałtyckim. Bardzo ważnym elementem przygotowań do powstania tych inwestycji jest współpraca ze środowiskiem rybackim. Od wczesnego etapu inwestycji prowadzimy otwarty dialog z przedstawicielami tego sektora. Realizujemy go w ramach:
- cyklicznych spotkań informacyjnych i konsultacyjnych organizowanych przez nas w portach polskiego wybrzeża i na Pomorzu. Ich celem było zebranie opinii i sugestii od przedstawicieli środowiska rybackiego oraz lokalnych społeczności. Uwagi te posłużyły do wypracowania zasad przejściowego mechanizmu rekompensat dla armatorów statków rybackich w związku z możliwymi ograniczeniami w żegludze i rybołówstwie na etapie budowy morskich farm wiatrowych;
- współpracy inwestorów i przedstawicieli środowiska rybackiego z administracją rządową w ramach Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Uczestniczymy w pracach grupy roboczej ds. “Współpracy interesariuszy”, której celem jest wypracowanie synergii pomiędzy morskimi farmami wiatrowymi, a innymi formami użytkowania przestrzeni morskiej.
Na podstawie rozmów przeprowadzonych ze środowiskiem rybackim porty w Łebie, Rowach, Ustce i Jarosławcu uznane zostały za szczególnie narażone na bezpośrednie ograniczenia w dostępie do łowisk w związku z realizacją projektów MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3. W związku z tym podjęliśmy decyzję, że armatorzy jednostek z tych portów będą mogli ubiegać się o rekompensaty nawet w sytuacji, gdy nie posiadają udokumentowanej w oficjalnym systemie informatycznym (CMR w Gdyni) historii połowów w kwadratach rybackich zlokalizowanych na obszarze budowy naszych inwestycji.
Opracowany przez Equinor i Polenergię system ma charakter przejściowy i będzie obowiązywał w czasie budowy morskich farm wiatrowych lub do momentu wprowadzenia krajowych rozwiązań legislacyjnych, które uregulują i wskażą jednolite zasady wypłat rekompensat obowiązujące wszystkich inwestorów realizujących projekty morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
O rekompensaty mogą ubiegać się:
Armatorzy komercyjnych statków rybackich, którzy w latach 2018 – 2024 prowadzili działalność połowową na obszarach inwestycji MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3, tj. w kwadratach rybackich: L5, L6, L7, L8, M7, M8, N7, N8.
Armatorzy komercyjnych statków rybackich zarejestrowanych i stacjonujących w portach: Jarosławiec, Ustka, Rowy, Łeba również w przypadku braku udokumentowanej historii połowów w kwadratach rybackich: L5, L6, L7, L8, M7, M8, N7, N8.
Armatorzy rekreacyjnych statków wędkarskich, którzy w latach 2018 – 2024 wykonywali rejsy wędkarskie z portów: Darłowo, Ustka, Łeba lub Władysławowo.
Najważniejsze zasady:
- rekompensata została wyliczona łącznie dla obu projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3,
- o rekompensatę wnioskuje Armator lub Współarmatorzy statku rybackiego,
- rekompensata przyznawana jest na statek, proporcjonalnie do udziałów poszczególnych Armatorów,
- Armator komercyjnego statku rybackiego do wniosku i oświadczeń załącza kopię SZP na dany rok oraz dokument rejestrowy statku,
- Armator statku rekreacyjnego do wniosku i oświadczeń załącza zaświadczenie z Kapitanatu Portu o rejsach jednostki w latach 2018 – 2024,
- Armator komercyjnego statku rybackiego z portów: Jarosławiec, Ustka, Rowy, Łeba może ubiegać się o rekompensatę na podstawie portu macierzystego lub na podstawie udokumentowanej aktywności połowowej w wyżej wymienionych kwadratach rybackich,
- rekompensata dla komercyjnego statku rybackiego wypłacana jest za każdy rok budowy MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3,
- rekompensata dla rekreacyjnego statku wędkarskiego wypłacana jest jednorazowo,
- w momencie wypłaty rekompensaty statek nie może być wycofany z eksploatacji ani zezłomowany.
Harmonogram naborów wniosków w ramach przejściowego mechanizmu rekompensat w związku z budową MFW Bałtyk 2 i MFW Bałtyk 3
Nabór dla armatorów komercyjnych statków rybackich | |||
---|---|---|---|
Nabory | Termin składania wniosków | Okres objęty rekompensatą | Wyjaśnienia |
I nabór | wrzesień - grudzień 2025 r. | od 15 marca do 31 grudnia 2025 r. | Rekompensata za 9,5 miesiąca 2025 r., naliczona proporcjonalnie, zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem. Zamknięcie akwenu od 15 marca 2025 r. -decyzja Dyrektora Urzędu Morskiego w związku z pracami nad infrastrukturą wyprowadzenia mocy z MFW. |
II nabór | styczeń - marzec 2026 r. | 2026 r. | Rekompensata w pełnej wysokości - zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem. |
III nabór | styczeń - marzec 2027 r. | 2027 r. | Rekompensata w pełnej wysokości - zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem. |
IV nabór | styczeń - marzec 2028 r. | od stycznia 2028 r. do zakończenia budowy | Rekompensata, naliczona proporcjonalnie, zgodnie z kwotami wskazanymi w TABELI 1 lub TABELI 2 i Regulaminem, zgodnie z harmonogramem prac na morzu. Harmonogram może ulec aktualizacji - informacje będą przekazywane na bieżąco. |
Nabór dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich - jednorazowy nabór | |||
---|---|---|---|
Nabory | Termin składania wniosków | Okres objęty rekompensatą | Wyjaśnienia |
Nabór dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich - jednorazowy nabór | wrzesień - grudzień 2025 r. | Jednorazowa rekompensata | Rekompensata w formie jednorazowej wypłaty dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich, zgodnie z warunkami określonymi w TABELI 3 i Regulaminie |
Wysokość rekompensat
TABELA 1. Roczna rekompensata dla armatorów komercyjnych statków rybackich na podstawie historii połowów w kwadratach rybackich | ||||
---|---|---|---|---|
Długość statku | Łącznie I nabór (kwota naliczona proporcjonalnie) | Łącznie II nabór | Łącznie III nabór | Łącznie IV nabór (kwota naliczona proporcjonalnie*) |
do 7,99 m | 10 080 PLN/statek | 12 600 PLN/statek | 12 600 PLN/statek | 6 300 PLN/statek |
8 -11,99 m | 75 720 PLN/statek | 94 650 PLN/statek | 94 650 PLN/statek | 47 325 PLN/statek |
12-17,99 m | 54 160 PLN/statek | 67 700 PLN/statek | 67 700 PLN/statek | 33 850 PLN/statek |
18-23,99 m | 47 040 PLN/statek | 58 800 PLN/statek | 58 800 PLN/statek | 29 400 PLN/statek |
24-39,99 m | 46 560 PLN/statek | 58 200 PLN/statek | 58 200 PLN/statek | 29 100 PLN/statek |
* Zależne od harmonogramu zakończenia budowy Projektów
TABELA 2. Roczna rekompensata dla armatorów komercyjnych statków rybackich wg portów szczególnie narażonych (JAROSŁAWIEC, USTKA, ROWY, ŁEBA) | ||||
---|---|---|---|---|
Długość statku | Łącznie I nabór (kwota naliczona proporcjonalnie) | Łącznie II nabór | Łącznie III nabór | Łącznie IV nabór (kwota naliczona proporcjonalnie*) |
do 7,99 m | 6 120 PLN/statek | 7 650 PLN/statek | 7 650 PLN/statek | 3 825 PLN/statek |
8 -11,99 m | 14 800 PLN/statek | 18 500 PLN/statek | 18 500 PLN/statek | 9 250 PLN/statek |
12-17,99 m | 18 880 PLN/statek | 23 600 PLN/statek | 23 600 PLN/statek | 11 800 PLN/statek |
18-23,99 m | 22 400 PLN/statek | 28 000 PLN/statek | 28 000 PLN/statek | 14 000 PLN/statek |
24-39,99 m | 24 320 PLN/statek | 30 400 PLN/statek | 30 400 PLN/statek | 15 200 PLN/statek |
* Zależne od harmonogramu zakończenia budowy Projektów
TABELA 3. Jednorazowa rekompensata dla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich | |
---|---|
Port | Kwota jednorazowej rekompensaty |
Łeba i Ustka | 57 750 PLN/statek |
Darłowo i Władysławowo | 38 500 PLN/statek |
Składanie wniosków o przyznanie rekompensaty
Elektronicznie na adres:
rekompensaty@baltyk123.pl
Osobiście podczas spotkań i dyżurów w portach - Bieżące informacje na temat spotkań znajdują się w Aktualnościach
Listownie na adres:
Sotis Advisors sp. z o.o.,
ul. Dąbrowszczaków 5, 03-476 Warszawa,
z dopiskiem na kopercie: „Przejściowy mechanizm rekompensat MFW B2/B3”
Informacje na temat wypłat rekompensat można uzyskać także pod numerem telefonu: +48 575 240 080
lub adresem email: rekompensaty@baltyk123.pl
Dokumenty do pobrania:
Dla armatorów komercyjnych statków rybackich
Wniosek o rekompensatę - Komercyjne Statki Rybackie Instrukcja wypełniania wniosku – Komercyjne Statki Rybackie Porozumienie - Komercyjne Statki Rybackie Regulamin udzielenia rekompensat - Komercyjne Statki Rybackie Klauzula informacyjna - Komercyjne Statki RybackieDla armatorów rekreacyjnych statków wędkarskich
Wniosek o rekompensatę - Rekreacyjne Statki Wędkarskie Instrukcja wypełniania wniosku – Rekreacyjne Statki Wędkarskie Porozumienie - Rekreacyjne Statki Wędkarskie Regulamin udzielenia rekompensat - Rekreacyjne Statki Wędkarskie Klauzula informacyjna - Rekreacyjne Statki WędkarskieNajczęściej zadawane pytania
Co to jest Przejściowy mechanizm rekompensat?
Przejściowy mechanizm rekompensat ma na celu złagodzenie skutków ograniczenia dostępu do zasobów Morza Bałtyckiego w czasie budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 oraz towarzyszącej infrastruktury kablowej. Jest on elementem dokumentu pn. „Poprawa lub przywracanie źródeł utrzymania dla komponentów morskich” - ang. Livelihood Restoration Plan – LRP. (link do LRP)
Na jakiej podstawie wyliczono wysokość rekompensat dla komercyjnych statków rybackich?
Kwoty rekompensat wyliczone zostały w oparciu o oficjalne dane połowowe pochodzące z elektronicznego systemu raportowania (ang. Electronic Reporting System, ERS) administrowanego przez Centrum Monitorowania Rybołówstwa w Gdyni. Dla każdego segmentu długości statków np. do 7,99m, 8-11,99m, 12-17,99m itd., za podstawę do wyliczeń przyjęto jednostkę o najwyższych udokumentowanych połowach a uzyskane wartości przeliczono w oparciu o aktualne ceny rynkowe ryb. Do w ten sposób skalkulowanych wartości dodano kwotę ryczałtową uwzględniającą inne utrudnienia, takie jak np. wydłużenie drogi na łowisko czy zwiększone koszty eksploatacyjne statku.
Na jakiej podstawie wyliczono wysokość rekompensat dla statków rekreacyjnych?
Dane do wyliczeń oparto na modelu wypracowanym w projekcie innego inwestora, wynikach rejsów badawczych zrealizowanych przez Morski Instytut Rybacki w ramach Wieloletniego Planu Zbierania Danych Rybackich (WPZDR), a także na podstawie wyników przeprowadzonych ankiet oraz w oparciu o szczegółowe analizy przestrzenne.
Dlaczego zidentyfikowaliśmy porty „szczególnie narażone”?
Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 zostaną zlokalizowane odpowiednio 37 km i 22 km od brzegu, na wysokości portów w Łebie i Ustce.
Porty: Łeba, Rowy, Ustka i Jarosławiec zostały uznane za szczególnie narażone ze względu na bliskie sąsiedztwo tras kabli eksportowych oraz lokalizację bazy serwisowej w porcie w Łebie i potencjalny wpływ tymczasowych ograniczeń na działalność statków rybackich operujących z tych portów.
Dlaczego wysokość kwot dla statków rekreacyjnych różni się w zależności od portu?
Wysokość rekompensat została określona na podstawie intensywności rejsów statków rekreacyjnych wykonywanych z poszczególnych portów na obszarze budowy MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3.
Jak długo będzie trzeba czekać na wypłatę rekompensaty po złożeniu wniosku?
Wypłata rekompensaty nastąpi w ciągu około 90 dni od złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z wymaganymi załącznikami po spełnieniu kryteriów określonych w Regulaminie oraz dostarczeniu prawidłowo wystawionej faktury.
Czy wnioskodawcy będą musieli wystawiać faktury? Czy kwoty będą wypłacane brutto czy netto?
Tak, warunkiem wypłaty rekompensaty jest wystawienie prawidłowo sporządzonej faktury przez wnioskodawcę. Kwoty rekompensat będą wypłacane w wysokości brutto, zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.